Modele samochodów prędkościowych to dyscyplina modelarstwa charakteryzująca się tym, że pojazdy napędzane są miniaturowymi silnikami spalinowymi.
Samochody jeżdzą na uwięzi przymocowane stalową linką do centralnego punktu. W przeciwieństwie do samochodów sterowania radiowego, kierowca nie ma zdalnego sterowania modelu prędkości, a na torze znajduje się tylko jeden pojazd.
Modele samochodów prędkościowych, zgodnie z regulaminem, powinny mieć napęd na jedno lub więcej kół wprawianych w ruch obrotowy przy pomocy silnika tłokowego wewnętrznego spalania.
Podczas biegu karoseria powinna osłaniać wszystkie części modelu. Koła modelu muszą być ustawione w kształcie prostokąta lub podobnym do prostokąta. Pary kół muszą mieć tę samą średnicę i ten sam przekrój. Każdy model jest wyposażony w urządzenie (wystający przesuwany pręt) pozwalające na przerwanie pracy silnika w dowolnej chwili przez odcięcie dopływu paliwa.
Grubość linki uwięziowej, na której model kontynuuje bieg, uzależniona jest od klasy modelu. Im model większy, tym linka grubsza i wytrzymalsza, co jest podyktowane względami bezpieczeństwa.
Wszystkie klasy modeli samochodów prędkościowych są wolnokonstrukcyjne. Ograniczenia dotyczą tylko pojemności silnika i ciężaru modelu, z przystosowaniem do ogólnych przepisów regulaminu. Modele te nie muszą być nawet podobne do prawdziwych samochodów.
Zawody odbywają się na specjalnych torach, których średnica bieżni właściwej wynosi 19,9 m, co przy 8 okrążeniach wynosi 500 m.
Na każdy start przeznacza się 3 minuty w czasie których model musi rozpocząć bieg. W przeciwnym wypadku otrzymuje w danym biegu 0 punktów. Po zakończeniu liczonych okrążeń model musi być zatrzymany przez wyłączenie dopływu paliwa, w ciągu następnych 3 okrążeń.
Do punktacji i klasyfikacji zalicza się tylko jeden wynik - najlepszy z dwóch biegów. Zawodnikowi przy starcie może pomagać maksimum dwóch pomocników. Pomiar czasu odbywa się dwoma niezależnymi systemami, co wyklucza jakiekolwiek pomyłki.